fredag 23 mars 2012

Fredag utan dess like!

Började imorse med att jag ställt klockan för att inte missa att säga hejdå till Karin och Göran som fick flytta vidare till sunderbyn idag. Känns nu jätte tomt och sorgligt men det dröjer väl inte allt för länge innan vi också blir flyttade dit och får träffa dem igen.
Efter att de alla hade kommit iväg var jag upp till Evangelie som låg och var tokvarm med öppen kuvös, stor tjej nu som inte behöver varken fukt eller värme.
Kl 14 var det läkarsamtal inbokat så jag satt en stund med henne och pratade och hon var så lycklig och låg och flinade med nappen.
Just innan läkarsamtalet får jag veta att Ingela ska jobba ikväll och hela helgen! ÅH! Som jag har längtat och tjatat och frågat "när kommer Ingela?" Så hon var med på samtalet också.
Hur som så var det inget dåligt att rapportera med samtalet utan vi gick igenom lite vad som hänt under tiden här och att hon inte hittils haft en ända hjärnblödning och ju äldre hon blir desto mer minskar risken för det osv. Sen kommer det bästa av allt på hela dagen.. NU ÄNTLIGEN får vi börja ha kläder på! Åh, vilken grej.
Hon är så himla nöjd och go med kläder fast sköterskan varnade mig om att de kan tycka att det kan vara obehagligt och så har de ju kunnat sänka trycket ett snäpp i respen med så 10 små snäpp till så blir det cpap igen och blir det cpap blir det vattenbädd och blir det vattenbädd blir det manuell sondmatning varannan timme och blir det manuell sondmatning blir det att man får lyfta ur henne själv och ÄNTLIGEN få hålla henne som en "riktig bebis".. Det är mycket som tar fart nu känns det som. Men då har jag snart varit här i 2månader och suttit i timmar och vakat vid kuvösen så jag tycker jag förtjänar all action jag bara kan få! 

Den fina dinglis-snuttisen hon fått har hon som täcke också, ska komma ihåg att fota det imorgon. Så nu ligger den inte och är söt på kuvösen längre utan är en varm och gosig filt. Så snart hon kommer ut i vattenbädden så kommer även laban speldosan få flytta till sänghimlen istället för lampan ovanför tvättfatet och den fina ribbfilten ska tvättas och fram och täcke/filten med ankorna förstås! 

Oj nu känns det på riktigt och innan jag ska fara här ifrån ska jag kunna göra nästan allting själv. Jag kan ju det mesta men det är en hel vetenskap runt matningen kvar och när det ska blandas med mediciner och sånt och även inhalationerna. Behöver nog inte oroa mig för att jag inte hann gå föräldrakursen för här får man ju hardcore versionen minst sagt! Ni ska inte tro att vi får ligga och lata oss hela dagarna och låta sköterskorna sköta om dem! Nej nej nej! Vi är här för att lära oss för så småningom så ska man ju hem också och vissa barn är behov av både syrgas och lättare vård i hemmet och då SKA föräldrarna kunna sköta det själv om det är möjligt.

Ne, nu pratar jag för mycket.. Ska gå och sova men jag har uppdaterat bildbloggen med massa bilder och videos! Godnatt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar