söndag 25 mars 2012

Trött, tröttare, jag..

Det har hänt mycket idag, mycket nytt att lära sig.
Ska vi börja prata om sondmatningen kanske.
Japp, sondmatningen går till på följaden sätt att först går man till kylen vid mjölk-köket och hämtar hennes lilla burk med donerad mjölk + N + C alltså extra tillskott av natrium och fett. Sen måste den då värmas till ca 37g och det gör man genom att sätta den lilla burken i en kopp med varmvatten ett par minuter. Under tiden man väntar på att den blir varm så så ska man kolla sonden. Man tar en liten blå lapp som reagerar på ph-värde och har den till hands sen tar man matsprutan och skruvar på den på sonden. Nu ska man kolla hur mycket mat/luft som finns kvar i magen genom att göra baksug. När det är kollat skriver man upp på listan/journalen mängden. Nu kommer den lilla blå lappen till användning. Man trycker ut luften och duttar lite vätska från sprutan på lappen för att kolla om den blir rosa. Är den rosa är det klart att köra! Då kommer vi till moment 2. Var det mer än 5ml kvar i magen så ska det tillbaka och 5ml ska dras av från nya dosen. Nu ska man kolla att maten är varm nog och suga in det i matsprutan + eventuella mediciner om det är utordinerat. Bort med luften och skruva fast i sonden igen. 15ml på ca 20-30min och man kan inte ha för brottom eller vara för långsam.

Vilken jäkla procedur!! Hon ska ju gärna ligga i famnen också när man matar och så vila en timme på det så själva matningen tar 30min, vilan en timme och förberedelserna inför nästa matning en kvart ungefär så jag har en kvart till godo att sträcka på ben och hinna byta blöja, vända eller tömma cpapen på vatten ungefär!
Nu har jag fått en liten brejk fram till 18.00 så jag hinner äta och vila mig innan det ska tvättas, byta näsgrejer till cpapen, vägas, mätas och matas igen.

Jag är helt slut, totalt färdig.. Kommer sova gott inatt tror jag nog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar