fredag 10 februari 2012

Ductus


Ductus är en förbindelse i hjärtat som gör att blodet strömmar direkt mellan hjärta och aorta och då är det svårt att passera lungorna. Fullgångna bebisars ductus sluter sig men prematura barnen har den öppen och måste då behandlas för att kunna stängas. Under ett par dagar nu kommer hon få något som liknar ipren som drar ihop den, det är även därför man inte ska äta ipren när man är gravid.

Idag har de börjat med ductus behandlingen och på måndag får vi veta hur det har gått. Sluter den sig inte själv så blir det fråga operation och då går de in vänstra sidan under armen och det kommer att lämna ett ärr för livet, men vad är ett ärr om det betyder att överleva!?
Operationen utförs isf i Lund så vi får hoppas att behandlingen hjälper så man slipper packa sig till skåne.

Jag känner mig hyffsat pigg och glad idag. Får fin besök över helgen så jag slipper känna mig ensam iaf. Har någon konstig hosta och mindre förkylning i halsen, men sköterskan sa att det är ingen fara med det! Hon ligger skyddad i kuvösen och tvättar man sig och spritar ordentligt drabbar det inte henne.
Är inget virus jag dragit på mig heller utan ren och skär dumdristighet för att jag envist ska ut i kylan utan mössa. Sen är luften så mycket fuktigare här med än vad den är uppe i kalix.

Upp och vända 12.30 och innan dess ska man väl försöka hinna med lite mat och sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar