tisdag 14 februari 2012

STOR dag på gott och ont.


Vi började dagen med morgonvändning. Liten blir lite större för var dag nu. 550g, huvudomfång 20cm.
Allting har varit stabilt inatt, så stabilt att de äntligen kunnat byta den hemska tuben till en nasal. Alltså en som går in genom näsan. Nu kan hon ligga och tugga på handen lättare och även nappen hon har.

Jag själv tog mig en promenad in till umeå centrum och köpte 3tröjor. Kortärmade eftersom jag bara hade långärmat med mig. Lättare att komma in i kuvösen utan att behöva kavla ärmar som halkar ner.

Nu på eftermiddagen kom många nyheter. Både bra och dåliga..
Ductus kärlet drar inte ihop sig utan växer. Ingen panik idag men inte bra ändå. De vill vänta till imorgon innan toraxläkarna gör en bedömning om läget. Om det inte har börjat dra ihop sig imorgon så kommer det börja bli tal om operation.

De positiva nyheterna är att de tagit bort navelkatetern och droppet med vätska så nu får hon endast mat och den är höjd till 3ml per timme.
Antibiotikastop innebär att de ska sluta med antibiotikan och då sätter man in ett "stop" var 20de minut 3ggr och behöver hon det inte är det ju också ett bra tecken.

Hur känner jag idag? Jo allt går upp och ner från varje gång jag är uppe där. Försöker att inte ta ut något i förskott utan vänta till imorgon när de gjort någon bedömning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar