tisdag 28 februari 2012

Morsan fixar själv!


Stor dag för mig! Har fått kryssa i listan att jag kan vända henne själv, byta blöja själv och tvätta henne själv. SJÄLV! Vilken grej. Tvingade sköterskan att bevaka mig men hon tyckte det gick superbra och hur snyggt som helst. "Bra handlag" fick jag som komplimang också. 
Fick även friheten att lägga henne som jag ville, ända kravet är att hon inte ligger som hon låg innan och helst ska ju huvudet vara åt andra hållet med. 
När jag lagt henne och bakat ihop med snuttisar och så i "tofflan" så började sturationsmätaren direkt varna för att syresättningen är FÖR HÖG och då fick syrgasen sänkas med 20%! Tjoho! Mamma vet bäst så de så!

Nu är det många som undrat hur en vändning går till så jag ska förklara.
1.bädda upp henne och plocka fram allt man behöver (ny blöja, tvättvatten, kompresser, termopads, olja, bapampten salva och en bit tejp ifall den som hör till saturationsmätaren har blivit dålig)
2.kolla att temperaturen överensstämmer med det kuvösen påstår
3.Ta bort hudtempen och saturationsmätaren
4.Tvätta henne med blöta kompresser och torka med torra där man kommer åt och vända henne på rygg och
lägga in en ny blöja in under henne när man tagit bort den gamla och fortsätta tvätta.
5.behöver hon smörjas någonstans så gör man det.
6.saturationsmätaren på ny plats. Fot eller arm och invänta en kurva på monitorn.
7.Ny termopad på hud tempen. (termopad är en superkletig rund tjep som håller den på plats)
8.vända henne rätt och baka runt med stödkuddar så hon ligger bekvämt, återigen invänta kurvan.
9.knäppa ihop toffeln och spänna banden.
10.Lirka fast hudtempen, vilket är lättare sagt än gjort!
11.På med alla snuttisar och vika in så det blir varmt och gosigt.
12.Städa ut allt skräp.
13.Kolla kurvan, läsa av saturation, syrgas och kuvöstemp för att skriva in i journalen. Även hur mycket blöjan vägde och massa andra små jäkla miljoner siffror som apparaterna talar om.
14.Till sist stå och avvakta om hur hon trivs efter vändningen och göra noteringar om hon tyckte det var besvärligt eller om hon var medgörlig osv och inte att förglömma den förbannade nappen som är alldeles för stor för hennes ansikte som ska in.

Pust!

Det där är bara det jag gör och då säger jag BARA.. Det kommer mer efter vägen, nästa steg är att kunna byta cpap masken själv. Det känns ännu lite för läskigt så jag väntar nog ett par ggr innan jag vågar mig på det.

Videokonferensen blir imorgon.. Jag är inte det minsta motiverad för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar